Saturday, April 2, 2011

Kenali Orang Asli =)



Malaysia merupakan antara kawasan penempatan terawal bagi manusia. Peralatan daripada batu yang dijumpai di Lenggong, Perak dan penemuan yang menakjubkan di Gua Niah, Sarawak telah membuktikan kenyataan tersebut. Di antara penduduk terawal yang masih ada di Malaysia hingga ke hari ini ialah Orang Asli di Semenanjung serta kaum Penan di Sarawak dan kaum Rungus di Sabah. Kehadiran mereka di negara ini berkemungkinan menjangkau lebih 5,000 tahun.




terdapat 18 suku asli di dalam keluarga orang asli iaitu :


Negrito
Kensiu
Kintak
Lanoh
Jahai
Mendriq
Bateq

Senoi
Temiar
Semai
Semoq Beri
Jah Hut
Mahmeri
Che Wong

Melayu Proto
Orang Kuala
Orang Kanaq
Orang Seletar
Jakun
Semelai
Temuan

bersambung . . .

4 comments:

  1. Hi Kawan saya victor dari nilai.
    Nak minta tolong kawan sekiranya ada member-member u nak kerja sebagai operator packing boleh lah contact i 016-2946479.
    I nak 10 org lelaki tau perempuan kat pajam.
    Gaji RM1000, transport dan tpt tinggal disediakan.

    ReplyDelete
  2. Ah Pajam itu kat Nilai, Negeri sembilan dekat dgn area nak gi mantin.
    Kalau dapat cari 10 org i boleh bgi u komisen Rm30 satu kepala yeh...
    Thank you kawan.

    Victor

    ReplyDelete
  3. Mr Victor Selamat Malam. Saya Bob dari Tun Perak Cheras. Sya dari Ashley Management. Sy bt urusan recruitment/pengambilan pekerja. Hubungi saya di talian 011-33828780 dan dtg jmpa saya di Tmn Tun Perak Bt 9 Cheras, Selangor

    ReplyDelete